Pendik-Kadıköy hattında hizmete giren ve trafik stresini azaltması beklenen otonom şoför “Kaptan-GPT”, ilk seferinde büyük bir kriz çıkardı. Algoritmaları gereği yalan söyleyemeyen robot, tıka basa dolu araca yeni yolcu almayı reddedince, işe geç kalan vatandaşlar robotun devrelerini sökmeye çalıştı.

İSTANBUL — Toplu ulaşımda dijital dönüşüm projesi kapsamında direksiyona geçen Türkiye’nin ilk yapay zeka dolmuş şoförü, meslekteki ömrünü sadece 2 saat sürdürebildi. Sabah 08.00 trafiğinde göreve başlayan robot, dolmuş kültürünün yazılı olmayan kurallarına (sıkışmak, üst üste gitmek) ayak uyduramadı.

“Fizik kurallarına göre oraya insan sığmaz”

Olay, şoför koltuğunda oturan robotun, kapıda bekleyen yolcuya “Hanımefendi, arka taraf boş değil, bilakis oksijen seviyesi kritik düzeyde düşük. Sizi alırsam içerideki 3 kişinin kaburga kemikleri kırılabilir” demesiyle patlak verdi.

Alışılagelmiş “Arka taraf boş, ilerleyelim” yalanını duyamayan ve işe geç kalan diğer yolcular duruma isyan etti.

Aracın içindeki yolculardan Rıfat K. (45), yaşanan gerginliği şöyle anlattı: “Biz alışmışız üst üste gitmeye, robot tutturdu ‘Maksimum kapasite aşıldı’ diye. ‘Kardeşim sen sür, biz nefesimizi tutarız’ diyoruz, anlamıyor. En son biri arkadan ‘Şunun fişini çekin de biz sürelim’ diye bağırdı. Robot bize trafik güvenliği makalesi okumaya başlayınca ipler koptu.”

Para üstünü kuruşu kuruşuna verince kaos çıktı

Robotun bir diğer hatası ise para üstü verirken yaşandı. Parayı elden ele uzatma geleneğini başarıyla uygulayan robot, para üstünü hesaplarken virgülden sonraki 4 haneyi de hesaplayarak yolculara kripto para (Coin) olarak iade etmeye çalıştı. “Bozuk yok mu?” diye bağıran yolcuya, “Ekonomik veriler bozuk paranın tedavülden kalktığını gösteriyor” yanıtını verince araçta arbede yaşandı.

Minibüsçüler Odası’ndan açıklama: “Raconu bilmiyor”

Olayın ardından robot, polis eşliğinde sanayiye çekildi. İstanbul Minibüsçüler Odası Başkanı, yaptığı basın açıklamasında projeyi eleştirdi:

“Yapay zeka çok dürüst. Bizim meslek bu kadar dürüstlüğü kaldırmaz. Makas atmıyor, emniyet şeridine girmiyor, kırmızıda duruyor… Böyle dolmuşçuluk olmaz, İstanbul trafiği kilitlenir. Bize ‘Arkada yer var’ yalanını gözünü kırpmadan söyleyecek, daha delikanlı bir yazılım lazım.”

Robotun, bir sonraki güncellemeye kadar otoparkta tespih çekme simülasyonu ile eğitileceği öğrenildi.