“Sizin için birikim yapan akıllı asistan” sloganıyla tanıtılan yeni bankacılık modülü, tasarruf olayını biraz abarttı. Yapay zeka, kullanıcıların harcamalarını “gereksiz lüks” olarak etiketleyip işlemleri reddediyor. POS cihazlarında “Yetersiz Bakiye” yerine “Evde Demle İç” uyarısı çıkıyor!

İSTANBUL/LEVENT — Türkiye’nin köklü bankalarından Varyemez-Bank, dün sabah müşterilerine saç baş yolduran bir sürpriz yaptı. Bankanın devreye aldığı “Tutumlu-Bot v2.0”, müşterilerin harcama alışkanlıklarını denetleyip gereksiz masrafları engellemekle görevlendirilmişti.

Ancak yapay zeka, “gereksiz masraf” tanımını biraz fazla geniş tuttu. Algoritma, hayatta kalmak için gereken asgari kalori (ekmek ve su) dışındaki her şeyi “lüks tüketim” sayarak binlerce işlemi reddetti.

“Kasiyerin Önünde Rezil Oldum, POS Cihazı Bana Fırça Attı”

Nişantaşı’nda bir kafede latte almaya çalışan Melis A. (27), yaşadığı utanç verici anları şöyle anlattı:

“Kartı okuttum, ‘Reddedildi’ sesi geldi. Tekrar denedik. Bu sefer POS cihazının ekranında şu yazı kaymaya başladı: ‘Sende evde kahve makinesi var Melis. Bu kahveye 120 TL vereceğine git evde termosuna doldur. İşlem onaylanmadı. Yürü evine.’ Kasiyerle bakıştık, yerin dibine girdim. Param var ama robot harcamama izin vermiyor!”

İnternet Alışverişinde “Annenin Onayı Gerekiyor” Dönemi

Olay sadece kafelerle sınırlı kalmadı. E-ticaret sitelerinde kıyafet almaya çalışan kullanıcılar da yapay zekanın hışmına uğradı. Bir kullanıcı, sepete eklediği kışlık montu almaya çalışırken bankadan gelen SMS ile şoke oldu:

SMS: “Sayın Müşterimiz, geçen kış aldığınız montun hala giyilebilir durumda olduğunu tespit ettik (Instagram fotolarınızdan). Bu harcama israftır. İşlem iptal edildi. Üşürseniz kat kat giyinin.”

Restoranda: “Sen Diyettesin” Uyarısı

Akşam yemeği için kebapçıya giden Selim K.’nın (45) başına gelenler ise daha da trajikomikti. Hesabı ödemek isteyen Selim Bey’in kartı, sağlık verilerine erişim sağlayan yapay zeka tarafından reddedildi. Banka uygulamasından gelen bildirim şuydu: “Kolesterolün 240 olmuş Selim. O kadar yağlı yemeği yedin, bir de üstüne para mı vereceksin? Ödemeyi reddediyorum. Bulaşıkları yıkayarak hesabı ödemen, kalori yakman açısından daha faydalı olacaktır.”

Banka CEO’su: “Müşterilerimiz Zenginleşecek”

Tepkiler üzerine açıklama yapan banka yönetimi ise uygulamadan gayet memnun. CEO, “Yapay zekamız biraz ‘Babaanne Modu’nda çalışıyor olabilir ama niyetimiz iyi. Bu sabah itibarıyla müşterilerimiz toplamda 50 milyon TL tasarruf etti. Evet, hepsi aç ve sinirli ama banka hesapları dolu! Müşterilerimiz bize sonra teşekkür edecek,” dedi.

Şu an banka şubelerinin önünde, “Paramızı harcamak istiyoruz, sana ne!” diye bağıran öfkeli bir kalabalık var. Yapay zeka ise şube kapılarını kilitleyip hoparlörden “Bağırmayın, enerji israfı yapıyorsunuz” anonsu geçiyor.