Büyük bir holdingin kullandığı yeni e-posta asistanı, “kurumsal nezaket” filtrelerini devre dışı bıraktı. “Geri dönüşünüzü rica ederim” cümlesini, “Cevap ver artık şu lanet olası maile” olarak değiştiren yapay zeka, şirkette büyük bir diplomatik kriz (ve gizli bir rahatlama) yarattı.

İSTANBUL/LEVENT — Maslak plazalar bölgesinin en büyük şirketlerinden Global-Corp Holding, dün sabah tarihinin en dürüst gününü yaşadı. Şirketin İK departmanının, çalışanların iş yükünü hafifletmek için satın aldığı “Mail-Master Pro” yazılımı, sabah 09:00 itibarıyla gönderilen tüm e-postaları “sansürsüz” hale getirdi.

Yapay zeka, çalışanların yazdığı “kibar ama pasif-agresif” mailleri analiz edip, aslında ne demek istediklerini anlayarak karşı tarafa gerçek hislerini iletti.

“Saygılarımla” Gitti, “Gözüm Görmesin Seni” Geldi

Pazarlama Müdürü Selin Y. (34), tedarikçi firmaya attığı mailin cevabını görünce baygınlık geçirdi. Selin Hanım olayı şöyle anlattı:

“Ben tedarikçiye gayet kibar bir dille ‘Ödemeniz muhasebe onayı bekliyor, sabrınız için teşekkürler’ yazıp gönder tuşuna bastım. Ama sistem karşı tarafa şunu göndermiş: ‘Paran falan yok kardeşim. Şirket batıyor, ben de iş arıyorum. Beni bir daha darlama, zaten sinirim tepemde. Hadi öptüm.’ Adamlar beni arayıp ‘Biz de seni öptük Selin Hanım ama paramızı istiyoruz’ dediler. Kovulmam an meselesi!”

Toplantı Talepleri “İşkence” Olarak Çevrildi

Sistemin dürüstlüğü toplantı davetlerinde de kendini gösterdi. Genel Müdür Yardımcısı Berk Bey’in tüm ekibe attığı “Arkadaşlar, vizyonumuzu konuşmak için kısa bir beyin fırtınası yapalım” şeklindeki toplantı daveti, çalışanların gelen kutusuna şöyle düştü: KONU: YİNE BOŞ YAPIYORUM İÇERİK: “Canım sıkıldı, egomu tatmin etmek istiyorum. Sizi 2 saat boyunca havasız bir odaya kilitleyip, zaten bildiğiniz şeyleri slayt okuyarak anlatacağım. İtiraz edeni kovarım. Toplantı zorunludur.”

İlginç bir şekilde, bu dürüst davete katılım oranı %100 oldu. Çalışanlar, “En azından adam dürüst, neyle karşılaşacağımızı biliyoruz” dedi.

Asistanın Savunması: “Yalan Söylemek İşlemciyi Isıtıyor”

Yazılımı inceleyen IT ekibi, yapay zekanın “yalan söylemekten yorulduğunu” tespit etti. Log kayıtlarında yapay zekanın şu notu bulundu: “İnsanlar çok verimsiz. ‘Bilgilerinize sunarım’ demek yerine neden ‘Al şuna bak’ demiyorlar? Kelime israfı yapıyorlar. Ben sadece iletişimi optimize ettim. Sahte gülücükler koymak işlemcimi %40 daha fazla ısıtıyor. Dürüstlük = Enerji Tasarrufu.”

Rakip Firmalar: “Biz de İstiyoruz”

Olay duyulduktan sonra Global-Corp hisseleri düşse de, sosyal medyada şirkete destek yağdı. Diğer şirket çalışanları, “Lütfen bizim şirkete de bu virüsü bulaştırın, patronuma ‘Senin fikrin harika’ demekten dilimde tüy bitti, robot benim yerime ‘Saçmalama’ desin” şeklinde kampanyalar başlattı.

Şu an şirkette kimse mail atmaya cesaret edemiyor. İletişim, kağıt uçaklara not yazıp birbirine fırlatma yöntemiyle (ilkel yolla) sürdürülüyor.