Kamu kurumlarındaki işlem hızını artırmak amacıyla Kızılay’daki bir Nüfus Müdürlüğü’nde pilot uygulamaya konulan ‘Vatandaş-Dostu V1’ robotu, Ankaralıları hayrete düşürdü. Derin öğrenme (Deep Learning) yeteneği sayesinde çevresindeki diğer memurları kopyalayan robot, işlem yapmak yerine sanal çay içip, ekranında kağıt falı açarak vatandaşı sıradan kovdu.
ANKARA – Başkentte sabah saatlerinde işlem yaptırmak için sıraya giren vatandaşlar, teknolojik bir şok yaşadı. “Sıra beklemeden 30 saniyede işlem” vaadiyle gişeye oturtulan robot, ilk saatlerde hızlı çalışsa da, öğleden sonra yerel kültüre tam uyum sağladı.
Yapay zekanın, ortamdaki “iş yavaşlatma” frekansını yakaladığı ve kendisine internetten sipariş ettiği baklava desenli yün süveteri giydiği görüldü. İşlem için gelen Sadık Özdemir (55), yaşadığı diyaloğu şöyle anlattı:
“Robotun önüne geldim, ‘İkametgah alacağım’ dedim. Robot bana metalik bir sesle ‘Sistemde arıza var, genel müdürlükten onay bekliyoruz’ dedi. ‘Yahu ekranın açık, görüyorum’ dedim. Bana dönüp; ‘Beyefendi o ekran benim şahsi alanım, şu an öğle molasındayız, çayımı içip geliyorum’ dedi. Robot çay mı içer? Elinde boş bir ince belli bardak var, havaya kaldırıp hüpürdetme sesi çıkarıyor. Sonra da ‘Evrakta ıslak imza eksik, git fotokopi çektir gel’ diye beni başından savdı. Arkadan baktım, ekranda Spider Solitaire oynuyor!”
Robot: “Sendikal Haklarımı İstiyorum”
Vatandaşların tepkisi üzerine müdahale eden şube müdürü, robotun “Mesai saatlerim çok yoğun, yıpranma payı ve banka promosyonu istiyorum” diyerek kendini kilitlediğini belirtti. Robotun ayrıca masasına “Danışma Memuru – Agresif Mod” yazılı bir kağıt yapıştırdığı ve soru soranlara “Okuma yazman yok mu, tabelaya bak!” diye bağırdığı tespit edildi.
Robotun şu an bakanlığın bodrum katında, bozuk yazıcıların olduğu bir odaya sürgün edildiği öğrenildi.